Konstnärer som ställer ut just nu svarar på några frågor som ett sätt att presentera sin utställning.
Hej, Jakob Leijonhielm och Eric Saline, ni ställer ut på Grafiska Sällskapet nu, berätta lite om er utställning.
Vad ser man?
Jakob:
I min del av utställningen ser man linoleumtryck och risografitryck. En antropromorfisk värld med ödlor, krokodiler och björnar, ett narrativ som utgår från bilden ”kamp” i min bildserie av japan/mytologiska/medeltida sagovärld. Ett universum skapat under ett års tid. Bilderna får tala för sig själva. Fantasin får leda vägen till varje enskild serieruta i mina bilder.
Erik:
Verk av papper och trä där jag försöker göra energi synlig genom ythastighet, neonfärger och intensiva mönster.
Har ni någon titel, berätta om den.
Titeln är Japan Fans, som refererar till den respekt och inspiration vi båda känner för den Japanska visuella kulturen och som indirekt är närvarade i vårt arbete.
Vad för teknik, material och verktyg använder ni?
Jakob:
Till linoleumtrycken har jag använt mig oljefärg som jag tryckt för hand på rispapper. trycken är överlappande och vissa färger är enbart där för att ge en nyans till den översta färgerna, en mosaik i bilderna. Till risograf-bilderna använder jag originalteckningar jag använt som förlagor till linoleumtrycken. En risograf är en enfärgskopiator med soja-baserat bläck. Risografen kommer ursprungligen från japan och är i snabba drag en skanner som bränner in dina tecknade ytor för att trycka dem. Liknande seriegrafi-teknik fast i en maskin.
Eric:
Verktyg som sax, skalpeller, trä-plotter och laserskärare för att skära papper och skivor. Det är för många material för att ta upp: det jag säkert kan säga är att jag älskar att arbeta med ett mycket brett utbud av material, många som inte från början är avsedda för konstproduktion, som öglor, lövtunn faner från Kyoto som använts till att paketera mat, glitter och gummerat papper för industriell användning.
Vad har ni tänkt på under arbetsprocessen, och hur ser processen ut?
Jakob:
Min process börjar i mina teckningar och kan lika väl som att de resulterar till ett grafiskt tryck bli en målning. Varje linoleumtryck har i genomsnitt tagit en månad att slutföra, vissa av trycken har jag arbetat parallellt med för att vinna tid. Teckna gör jag varsomhelst och så ofta jag kan. Linoleumet har jag skurit i min atelje och tryckt där på plats. Risografierna har jag gjort tillsammans med Eric i hans atelje.
Eric:
Jag spenderar tid framför datorn och gör filer att skära/ gravera/skriva ut, men processen är till stor del intuitiv och sker i gensvar med arbetet i min atelje full av material och utrustning. (och underlättad av min fantastiska fru, Maria, som ger mig tid och utrymme att arbeta)
Vilka är era inspirationskällor? (i stort och smått)
Jakob:
Min inspirationskälla är medeltida träsnitt, japanska träsnitt och alternativa serier. jag jobbar med en antropomorfisk universum med ett löst narrativ. jag ser mig själv som upptäcktsresande i den här världen och känner att lekfullhet får leda vägen hellre än ett klassiskt berättande.
Eric:
Jag är en post- post-apokalytisk-neo-impressionist, som hämtar inspiration från livet.
Säg något som var svårt eller tog mycket tid att göra eller lösa.
Jakob:
Det svåraste med hela utställningen är nog tiden. torktid, färg som nästan aldrig ville torka.
Eric:
Vi båda brottas med att förstå det faktum att vi är vuxna män som verkligen gillar att vara för oss själva och göra konst. Vad är det till för? Varför gör vi det? De är så få människor som kommer och tittar på utställningar, och ännu färre som möjligen köper något. Snart kommer kanske mänsklig kreativitet vara passé och robotar kommer göra allt vi tittar på på instagram.
Säg något som var lätt och lustfyllt att göra.
Jakob:
Att samarbeta med Eric och hans risograf och den här maskinens effektiva sätt att trycka bilder har varit en skönt kontrast till mitt långsamma process med flerfärgstryck med linoleum, väldigt fritt och opretentiöst. Inget slår heller att lägga den sista slutgiltiga svärtan eller mörka linjer på linoleumtrycken, är något av den bästa känslan, att med en tryck-session få se resultatet av en månads arbete.
Eric:
Som kontrast till min tidigare deprimerande kommentar; Vi har haft ett stort nöje i vår kamratskap med att göra och hänga den här utställningen. Tack till Grafiska Sällskapet och till dem som kom och tryckte med oss under vernissagen och – kom och se utställningen!
Jakob Leijonhielm:
Eric Saline: