Vasaloppet 2015 närmar sig och förberedelserna trappas sakta men säkert upp. En ny tradition har införts där svenska konstnärer tävlar om att skapa det årliga Vasa- loppsmotivet. Den första vinnaren har nu presenterats.
De som kan sin Vasaloppshistoria vet dock att de årliga affischerna med Vasaloppsmotiv knappast är en ny företeelse. Traditionen sträcker sig tillbaka till 1935 och är en viktig symbol för de folkkära arrangemangen. Affischerma har med åren blivit samlarobjekt.
Skillnaden i år är att historiskt har man tagit fram motiven på olika sätt år till år, men hädanefter kommer svenska konstnärer få tävla om uppdraget. Av fyra in- bjudna konstnärer valde man ut en: Fredrik Lindqvist.
– Vasaloppet är en stor bärare av svensk tradition och kultur. Därför känns den här sortens samarbete otroligt kul att kunna starta upp, säger Anders Selling, vd för Vasaloppet.
Juryns motivering om sitt val:
Fredrik Lindqvist spårar, precis som Vasaloppet, nya och oväntade vägar. Genom att förena traditionellt hantverk med moderna bilduttryck hör hans konst lika mycket hemma på en internationell arena som i det lokala kulturarv ur vilket Vasaloppet uppstått och utvecklats.
– Det är fantastiskt roligt! Kombinationen idrott och konst är spännande och projektet har varit intressant att jobba med. Det är ett bra sätt att nå ut till personer som inte tidigare har sett det jag gör, säger Fredrik Lindqvist.
Det rör sig dock inte om ett motiv utan två: ett för vinteraktiviteterna och ett för sommaraktiviteterna. De två motiven kommer att visas på varje evenemangs officiella affisch samt på diplomen som väntar för de 90 000 anmälda deltagarna som faktiskt når Mora.