Hej, du ställer ut på Grafik i Väst i Göteborg…………nu, berätta lite om din utställning.
Vad ser man?
Utställningen har en kall vägg med isberg och isflak. Isbergen är träsnitt och isflaken är cyanotypier. Resten av verken är färgträsnitt som föreställer skog, strand och vatten.
Vad för teknik, material och verktyg använder du?
Träsnitten skär jag på plywood av lind, björk och ibland furu. Cyanotypi är en fotografisk kopieringsteknik som upptäcktes på 1840-talet. Den bygger på kemikalier som är känsliga för uv-ljus. Bilderna blir blåvita istället för svartvita. De bilder som är med på utställningen är belysta med en uv-lampa men på rätt årstid går det bra med solljus.
Vad har du tänkt på under arbetsprocessen, och hur ser processen ut?
När jag börjar med ett träsnitt har jag en specifik färgställning i huvudet. Jag trycker ett par blad i den färgställningen och sedan byter jag färger. Om den första färgställningen är stark tar jag något blekt, om den första känns romantisk byter jag kanske till en som är lite äcklig eller så bestämmer jag att en av färgerna ska vara gul och så får jag se hur det går att lösa det. Jag har under året valt att arbeta med flera motiv i samma format och då kunnat experimentera med att kombinera lager som inte hörde till samma bild från början.
Isbergen och isflaken är kopplade till tankar kring klimatförändringen. Vad kommer att smälta bort med isen om temperaturhöjningen inte stoppas ? Hur kommer vår kultur att påverkas av begränsningarna som behövs för att vända utvecklingen ?
Vilka är dina inspirationskällor? (i stort och smått)
Jag promenerar i skogen dagligen. Där finns det alltid nya former och färgkombinationer som inspirerar.
Säg något som var svårt eller tog mycket tid att göra eller lösa.
Det har krävts rätt många experiment med olika papper och belysningstider för att få fram de blåa toner som jag önskade för cyanotypierna.
Säg något som var lätt och lustfyllt att göra.
Det är roligt att arbeta med ojämna stockar som släpper igenom varierande mängder av färg från underliggande lager beroende på hur mycket färg jag valsar på, hur trycket ställs och vad det är för papper. Resultatet är delvis oförutsägbart och ofta känns det som att få en present.