Opportunities for artists to make connections with others working with similar practices can be rare, even between countries as geographically close as Denmark and Sweden. The Grafisk Udveksling project was an important initiative to bring together a number of artists working in the field of printmaking together to trade ideas, techniques, and above all to build a community. Getting to know each other, and being introduced to everyone’s art, was full of surprises — but the real excitement came in the process of making, at KKV in Malmö. The hallway rapidly filled with experiments, collaborations, pieces waiting for another layer, and those deemed finished. The prints stretched the length of the corridor, on both sides. It was an outpouring of creativity. The main work of community-building happened in these moments, with dirty hands and ideas, over tea and cake. And I think the enthusiasm can be seen in the work, its variety and life.
Megan Adie
Vi var 10 konstnärer / grafiker som blev inbjudna till ett interskandinaviskt projekt av Anne Louise Blicher och Åse Eg Jørgensen. Projektets intentioner var att utforska olika grafiska former och uttryck, med fokus på språk – både som kroppsspråk och talspråk. Projektets fokus var både processen i seminariet och i verkstaden lika mycket som grafiken. Det handlade om att kommunicera och agera tillsammans. Grafiken, slutresultatet, skulle visas på de två utställningarna i Köpenhamn och Stockholm.
Anne Louise och Åse hade sökt och fått pengar från olika håll – Statens konstfond, Dansk-Svenska samarbetsstiftelsen, Svenska Danska kulturfonden och Grosser L.F. Foghs fond – så vi som åkte långt och bodde på vandrarhem / hotell fick allt betalt. Även hyran av KKV, allt material, fika, luncher och en middag ingick i projektet. Otroligt generöst.
DAG 1 / PRESENTATION & PERFORMANCE:
Vi träffades i Grafikeres hus, Sølvgade 14 i Köpenhamn och bjöds på fika och där vi alla hälsade på varandra. Alla hade med grafik, objekt, datorer m.m. och var och en fick ca 10 min på sig att förbereda sin presentation. I ena rummet presenterade konstnären sig för gruppen medan nästa deltagare förbereddes sig i den andra våningen. Det gick förvånansvärt bra där vi alla höll tiderna.
Flera hade förberett en performance, andra valde att sätta upp eller lägga sina bilder på olika sätt utifrån rummet och sen prata om bilderna. Lite läskigt att vara sist. Men jag satte upp mina (färgglada) bilder i rummet på olika nivåer och berättade hur jag jobbar. Det var ett mycket effektivt sätt att presentera oss för varandra. Det funkade väldigt bra på grund av Grafikeres hus uppbyggnad med två rum på olika våningar. I pauserna fick vi Åses goda hembakta kakor med kaffe och senare ärtsoppa. Det höll också energin uppe.
Vi hade otroligt kul med mycket skratt men också en del allvarsamma samtal. Så mycket bra bilder vi fick se och spännande presentationer vi fick uppleva. Jag hade bara träffat Christel Hansson en gång tidigare på Grafik i Väst, så för mig var alla nya bekantskaper både personligen och deras verk. Alla var väldigt generösa med att berätta om sitt arbete.
13: 00-13: 20 Cecilia Enberg (rum A) 13: 25-13: 45 Anne Marte Overaa (rum B) 13: 50-14: 10 Anne Louise Blicher (rum A) 14: 15-14: 35 Søren Kastalje (rum B) 14: 40-15: 00 Megan Adie (rum A) 15: 05-15: 25 Nalini Printz (rum B) 15: 30-15: 50 Hilda Lindström (rum A) 15: 55-16: 15 Mette Borup Kristensen (rum B) 16: 20-16: 40 Jørgen Munck (rum A) 16: 45-17: 05 Christel Hansson (rum B) 17: 10-17: 30 Åse Eg Jørgensen (rum A) 17: 35-17: 55 Marie Palmgren (rum B)
DAG 2 / SEMINARIUM & WORKSHOP:
Vi träffades återigen i Grafikeres hus. De bägge initiativtagarna till seminariet / workshopen höll varsitt föredrag. Anne Louise Blicher presenterade konstnärer som arbetar med grafik och med kroppen som uttryck. Otroligt intressant! Bl.a Tony Orrico och Priscilla Romero som bägge arbetar med kroppen i sin grafiska process.
Vi hade därefter en gemensam övning där vi alla använde kroppen och tecknade fysiskt tillsammans och förhöll oss till vår partner på andra sidan bordet. (På liknande sätt jobbade vi sedan med monotypi på KKV i Malmö).
Därefter visade Åse Eg Jørgensen exempel ur böcker och artist´s books och pratade om bokstäver och språk. Vi prövade därefter att stämpla med olika typsnitt och det sattes upp på väggen. Väldigt roligt. Dessa texter införlivades senare i våra gemensamma artist´s books.
DAG 3 – 5 / WORKSHOP PÅ KKV MALMÖ:
Vi träffades på hållplatsen Triangeln och vi som aldrig varit på KKV i Malmö blev guidade dit. Vera Ohlsson presenterade verkstaden och alla maskiner m.m. Vilken verkstad! Hit vill jag tillbaka.
Vi diskuterade över fika (och croissanter) hur vi skulle lägga upp arbetet med gemensamma tryckprocesser. Några riktlinjer sattes upp genom orden DIALOG, KROPP & SPRÅK:
- Arbeta med språket – svenska / danska
- Arbeta med kroppen och rista tillsammans på stora plaster
- Trycka på varandras grafik
Sen drog vi igång!
I tre dagar arbetade vi intensivt på alla bord och pressar där våra egon suddades ut. Otroligt nyttigt. Tänka nytt och pröva nya material. Och ännu mer tryckning långt in på kvällen. Ingen ville gå ut och äta och dricka öl / vin – alla ville bara jobba. Jørgen Munck hade nog kunnat jobba hur länge som helst – gick sist och kom först.
Christel Hansson som är van torrnålstryckare, tog sig an våra plastskivor där vi ristat på två olika sätt utifrån kroppens rörelse – ”torrnåls-gymnastik”. Linjerna blev varierande då vi tryckte olika hårt utifrån vår egen kropp. Blev två stora vackra blad.
Cecilia Eneberg, Hilda Lindström och Anne Marte Overaa höll mest till i screentrycksverkstan. Några fokuserade på letterpressen och många av oss tryckte på den fantastiska elektriska djuptryckspressen. Det blev en hel del högtryck, stämpling, frottage. Men också gemensamma monotypier där bl.a Mette Borup Kristensen och Anne Louise fick ihop en vacker serie.
Megan Adie som är utbildad att trycka med Letterpessen och som kan den utan och innan, visade oss hur vi skulle trycka med bokstäver. Sista dagen sammanställde Megan en mängd artist´s books utifrån alla våra tryck. Ingen bok blev den andra lik. En fröjd att se henne arbeta med kniv, skalpell och linjal.
Søren Kastalje genomförde ett projekt där han sydde in våra hårstrån (!) i sin hand och använde sig av bl.a fotografierna i sina tryck. Läs hans egen beskrivning av processen.
Alla tryckte med olika tekniker och bytte blad med varandra. Att trycka på varandras grafik tar emot lite men snart var vi igång. I en gemensam hög lades all grafik som vi kunde trycka vidare på. Trycken sattes in i Letterpressen och fick text. Och tvärtom. Alla experimenterade hej vilt. Ibland hade någon en idé och så gick alla igång och prövade det gemensamma projektet.
SÅ mycket grafik det blev på tre dagar! Hela gången fylldes utanför med alla bladen. Sista dagen fick vi lägga lappar på de verk vi tyckte bäst om. De bladen blev sen det som plockades fram vid hängning både i Köpenhamn och Stockholm.
Det ska sägas att det blev en hel del diskussioner och missförstånd med våra språk danska och svenska (och norska och engelska). Men det hörde till. Vi gav oss tid att prata och förstå. Det var otroligt givande med alla vår gemensamma erfarenheter utifrån grafiken och relationer. Ibland kom engelskan in då något speciellt behövde klargöras.
De danska grafiker som bor i Köpenhamn har ingen kollektivverkstad så för dem var detta en möjlighet att komma i kontakt med och söka till KKV i Malmö. Att pendla mellan Malmö och Köpenhamn går fort.
Även jag som bor i Mölndal har möjlighet att arbeta i Malmö tack vare att jag är medlem i KKV i Göteborg. Att få arbeta där en vecka och fokusera helt på mitt arbete – troligtvis en artists´s book – är något som jag definitivt vill göra i framtiden.
UTSTÄLLNINGAR I KÖPENHAMN & STOCKHOLM:
1 – 10 december 2018 på Grafikeres hus i Köpenhamn
19 januari – 2 feb 2019 i Moriska rummet på Grafiska Sällskapet i Stockholm
Anne Marte Overaas mun som trycktes på många av våra gemensamma blad fick bli vår symbol. Vernissagekortet blev tatueringar som vi både vi och våra besökare flitigt använde.
Det blev två helt olika utställningar p.g.a av lokalerna och hur vi presenterade verken. På Grafikeres hus blev det mer grupper av de olika teknikerna. Viktigt att de hängde ihop och inte störde varandra. Det blev en ganska fri och luftig hängning. Nalini Printz och jag hade artist´s books med oss som vi hade sammanställt efter KKV.
Vernissagen i Köpenhamn blev för oss svenskar en väldigt ”dansk” upplevelse. Hängning samma dag, vernissage lite oväntat på en söndag och glögg, öl och danska kakor. Trots regn så kom det massa besökare både från Malmö och Köpenhamn. Så kul!
I Stockholm hängde vi på fredagen bladen som en stor installation i Moriska rummet. Det flyttades om och komponerades tills vi alla var nöjda. En riktigt kul hängning där än en gång egot sattes åt sidan – helheten var viktigare.
På lördagen hade vi en performance på galleriet (då flera av besökarna i Köpenhamn berättade att de hade velat se det). Att flera arbetar med performance och med kroppen i sitt eget uttryck var något som vi fokuserade på just vid våra gemensamma presentationer. Så nu valde vi att även göra en gemensam performance på vernissagen.
Valet föll på Megan Adies poetiska pappers-performance som vi fick utföra första dagen på seminariet. Att papper kan låta vet vi alla. Men att papper kan bli musik var en upplevelse. Varje papper hade olika egenskaper och skala och Megan hade tryckt i letterpressen på varje papper hur var och en skulle hantera papperet. Megan (som även är musiker) dirigerade oss via en datorskärm då hon inte kunde närvara i Stockholm. Det blev återigen en häftig upplevelse då vi återupplevde ”Pappers-orkestern”.
Alla är vi otroligt nöjda med hela upplevelsen av projektet GRAFISK UDVEKSLING / Process och performance med en grafisk utgångspunkt. Ett spännande och välplanerat initiativ av Anne Louise Blicher och Åse Eg Jørgensen. Ett minne för livet som förstärkt min inställning om vad grafik är. Jag anade det innan men fick det nu bekräftat – Grafik är gemenskap.
Marie Palmgren 190429
________________________________________________
Mine projekter kredser ofte omkring dét at kunne mærke sig selv og hinanden, så personligt blev jeg inspireret af seminarets ånd/titel til at udføre en slags grafikperformance, mens vi var på KKV.
Her spurgte jeg de andre om de ville deltage i mit projekt, ved at trække et hår ud af deres hovedbund og donere det til mig. Efterfølgende syede jeg alle hårene ind i min hånd, for på den måde at få de andre ind under huden. I forbindelse med denne performance lavede jeg et værk med titlen ”Tørnålsradering med hår under hud”, hvor min hud er papiret, synålen den grafiske tørnål og hårene de grafiske streger.
Jeg synes det var en fornøjelse og meget lærerigt at møde så mange forskellige grafikere og udveksle vores forskellige udtryk og teknikker med hinanden. Det var en hektisk uge med mange indtryk, som har sat sig i mig til videre bearbejdning.
Søren Kastalje